Voor Running Media – onderdeel van het internationaal opererende sportbedrijf Golazo – heeft PUNTPIXEL de afgelopen jaren de voorbereidingen getroffen voor een grootschalige crossmediale merktransitie. Naast het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor het op te richten RunningNL, werden er ook een nieuw magazine (verschijnt 6 keer per jaar) en een online platform gerealiseerd.

Deze drie pijlers waren de voormalige uitingen van Losse Veter, het oudste en grootste hardloop- en atletiekplatform van Nederland. Nadat Losse Veter in het portfolio van Golazo is opgenomen was het noodzaak vanuit brandmanagement om qua naamgeving internationaal in de pas te lopen met de Belgische-evenknie RunningBE. Om die reden werd al vrij snel besloten het merk Losse Veter op te heffen en alle uitingen van de uitgever Running Media per 1 januari 2019 als van RunningNL te betitelen.

 

Website
Echter, deze transitie was veel verstrekkender dan het plakken van een nieuw stickertje over de oude naam. De belangrijkste uitingen: de visuele identiteit, het magazine en het online platform zijn volledig opnieuw ontwikkeld. De website (running.nl) biedt gebruikers nu bijvoorbeeld de mogelijkheid artikelen uit het blad online te kopen en digitaal te lezen. Verder kunnen veel abonnementszaken nu ook via de site worden afgehandeld. Abonnees van het blad hebben daarnaast gratis toegang tot alle premium content die via de website beschikbaar is. Ook het redactionele proces is aangepast op het nieuwe blad en website, zo is er specifieke gratis content wel te vinden op de site en niet in het blad, daarnaast is er site specifieke inhoud die weer niet in het blad te vinden is. Op die manier vullen de twee uitgaves elkaar op een prettige, ongedwongen manier aan. Ook vindt er actief content uitwisseling plaats tussen de Belgische en Nederlandse bladen en website, uiteraard wordt deze om taal-specifieke redenen wel aangepast aan de lokale markt. Ook is ingezet op een gebruikerservaring die maximaal tevreden stelt bij tablet-gebruik en de toepassing van mobiele apparatuur, waartoe behoefte bleek uit de analyse van gebruiksgegevens van het voorgaande platform. De website heeft een bereik van 160.000 unieke bezoekers en 2,3 miljoen pageviews per maand, wat neerkomt op 11.200 bezoekers per dag (55% man en 45% vrouw, 31% van de bezoekers is tussen de 18 en 34, 34% van de bezoekers is tussen de 35 en 44, 25% is tussen de 45 en 54).

 

Magazine
Het blad is op een ander formaat uitgebracht dan de voorgaande edities van Losse Veter. De keuze is gemaakt om een handzamer formaat te introduceren, net wat kleiner iets meer wit in de rug en met een iets prettiger leesbare, bredere bladspiegel tot gevolg, waardoor het blad ook gemakkelijker openslaat. De vormgeving is vernieuwd en de kolomstructuur flexibeler gemaakt, zodat artikelen meer ruimte bieden voor afwisselingen van beelden en tekst. Met de opzet was de intentie terug naar de basis te gaan, de basis uit 2014 met de start van Losse Veter Magazine: meer ruimte voor groot beeld en tekstuele diepgang door weer plaats te bieden aan langere artikelen. Dit resulteerde in een beperking van het aantal verschillende rubrieken en de vrijgekomen ruimte in te zetten voor reportage, niches en de ‘mens-achter-de-sporter’, met aandacht voor het onverwachte en hiermee afstand te nemen van de feitjes-artikelen om zo het loopgevoel weer beter over te kunnen dragen aan de lezer. Het blad is hierdoor veel fraaier en rustiger geworden, ook door de aandacht voor typografische details. De noodzaak hiervoor was ook daadwerkelijk aanwezig in de markt van hardlooptijdschriften, de concurrentie had overduidelijk de inspanningen van het team van Losse Veter gebruikt als inspiratie voor verbeterslagen in eigen huis. Door de transitie naar RunningNL is de ontstane achterstand ruimschoots weggewerkt en omgebogen in een heldere voorsprong. RunningNL Magazine kent een verspreide oplage van 20.000 stuks, per editie telt het blad 124 pagina’s (specials omvatten 144 pagina’s).

 

Visuele identiteit
Voor de ontwikkeling van de visuele identiteit stond van te voren vast dat de naam RunningNL zou worden, maar verdere visuele gelijkenissen met de Belgische tak hoefden niet te worden doorgevoerd waardoor een geheel eigen merk voor de Nederlandse markt kon worden gerealiseerd. In het beeldmerk zijn subtiele verwijzingen zichtbaar naar de baansport binnen de atletiek (de lijnen) en de getordeerde I zou kunnen worden gezien als een referentie naar een veter van een loopschoen en de oude naam van het merk en magazine Losse Veter waar RunningNL de opvolger voor is. De dynamiek van de loopwereld wordt verbeeld door de G met de pijl eraan, welke doorloopt in de zogeheten NL-extensie. Verder is ingezet op de flexibiliteit van het toepassen van het beeldmerk, er is een toolkit ontwikkeld waarmee allerhande uitingen kunnen worden gerealiseerd, er is feitelijk niet één logo, maar het is een dynamisch systeem waarbij de keuze voor een variant kan worden gemaakt op basis van de toepassing.

Fotografie: Wouter Roosenboom

Samenwerken?

Een interessant projectvoorstel of idee, neem direct contact op met één van de partners van ons bureau.

Jorrit Sybesma
Jorrit Sybesma
Ontwerper
Marc de Bruijn
Ontwikkelaar