Voor Running Media – onderdeel van het internationaal opererende sportbedrijf Golazo – heeft PUNTPIXEL de afgelopen jaren de voorbereidingen getroffen voor een grootschalige crossmediale merktransitie. Naast het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor het op te richten RunningNL, werden er ook een nieuw magazine (verschijnt 6 keer per jaar) en een online platform gerealiseerd.

Deze drie pijlers waren de voormalige uitingen van Losse Veter, het oudste en grootste hardloop- en atletiekplatform van Nederland. Nadat Losse Veter in het portfolio van Golazo is opgenomen was het noodzaak vanuit brandmanagement om qua naamgeving internationaal in de pas te lopen met de Belgische-evenknie RunningBE. Om die reden werd al vrij snel besloten het merk Losse Veter op te heffen en alle uitingen van de uitgever Running Media per 1 januari 2019 als van RunningNL te betitelen.

RunningNL Magazine is op een ander formaat uitgebracht dan de voorgaande edities van Losse Veter. De keuze is gemaakt om een handzamer formaat te introduceren, net wat kleiner iets meer wit in de rug en met een iets prettiger leesbare, bredere bladspiegel tot gevolg, waardoor het blad ook gemakkelijker openslaat. De vormgeving is vernieuwd en de kolomstructuur flexibeler gemaakt, zodat artikelen meer ruimte bieden voor afwisselingen van beelden en tekst. Met de opzet was de intentie terug naar de basis te gaan, de basis uit 2014 met de start van Losse Veter Magazine: meer ruimte voor groot beeld en tekstuele diepgang door weer plaats te bieden aan langere artikelen. Dit resulteerde in een beperking van het aantal verschillende rubrieken en de vrijgekomen ruimte in te zetten voor reportage, niches en de ‘mens-achter-de-sporter’, met aandacht voor het onverwachte en hiermee afstand te nemen van de feitjes-artikelen om zo het loopgevoel weer beter over te kunnen dragen aan de lezer. Het blad is hierdoor veel fraaier en rustiger geworden, ook door de aandacht voor typografische details. De noodzaak hiervoor was ook daadwerkelijk aanwezig in de markt van hardlooptijdschriften, de concurrentie had overduidelijk de inspanningen van het team van Losse Veter gebruikt als inspiratie voor verbeterslagen in eigen huis. Door de transitie naar RunningNL is de ontstane achterstand ruimschoots weggewerkt en omgebogen in een heldere voorsprong. RunningNL Magazine kent een verspreide oplage van 20.000 stuks, per editie telt het blad 124 pagina’s (specials omvatten 144 pagina’s).

Fotografie van de lancering van RunningNL in januari 2019: Wouter Roosenboom.

Running Media BV, de uitgeverij achter het tijdschrift en de website RunningNL is in 2019 door Golazo overgenomen. Om het maximale synergetische voordeel te behalen is er door hen in 2022 besloten het RunningNL-merk niet langer als zelfstandig meer te voeren. Sinds midden 2021 zijn wij niet meer betrokken bij RunningNL.

Resultaat

Meer weten over dit project?

Avatar photo
Neem contact op met Jorrit Sybesma