Een onderzoek naar de wijze waarop filosofieën uit de traditionele media hun invloed uitoefenen op de hedendaagse software, het ontwerp onderwijs en het ontwerp proces in de tijd dat het vak van grafisch ontwerpen hoofdzakelijk in een gedigitaliseerde omgeving wordt uitgeoefend.

Dit essay gaat over de wijze waarop de denkwijze vanuit de traditionele media hun invloed uitoefenen op de hedendaagse software, het ontwerponderwijs en het ontwerpproces. Dit alles in de tijd dat het vak van grafisch ontwerpen hoofdzakelijk in een gedigitaliseerde omgeving wordt uitgeoefend.

Ontwerpprocessen worden nader onderzocht en er wordt geanalyseerd waar het onderwijs haar studenten een bepaalde richting opstuurt. Zijn grafisch ontwerpers verworden tot bedieners van Adobe-software, of is het creativiteit nog steeds authentiek? De neutraliteit van de software wordt ter discussie gesteld, door te kijken naar welke haast ongemerkte voorgebakken keuzes in de aangeboden digitale werkomgeving verborgen zitten.

Tevens komt het economische aspect aan bod, door het belang wat een fabrikant heeft bij het in stand houden van het monopolie op het software-aanbod binnen de educatieve omgeving tegen het licht te houden. Studenten maken in dit ecosysteem alleen kennis met de software van de marktleider en zijn wellicht niet op de hoogte van andere alternatieven. Zodoende worden ze al vroeg klanten/verslaafden van de applicaties die ze reeds uit gewoonte kennen. Wordt deze software gemaakt voor een doelgroep, of wordt de doelgroep gemaakt voor de software?

Het gebruik van non WYSIWYG-software, PostScript als programmeertaal en de grafisch ontwerper in de hoedanigheid van programmeur worden onder meer als alternatieven besproken.

Downloaden:
Essay als PDF-bestand

Meer weten over dit project?

Jorrit Sybesma
Neem contact op met Jorrit Sybesma