In dit essay wordt het “Holy wars” fenomeen tegen het licht gehouden aan de hand van diverse voorbeelden Wat zijn de effecten van dergelijke twisten op het gebied van Free/Open Source software ontwikkelingen, zijn ze uiteindelijk van toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van software en hoe wordt het principe ingezet als marketingstrategie door grote bedrijven?

Op het Internet worden regelmatig zogeheten “Heilige oorlogen” gevoerd op diverse discussiefora en mailinglijsten. Inzet is over het algemeen een verschil van mening over welke software “het beste is”, welk besturingssysteem het veiligste of zelfs wat de beste wijze is waarop programmeurs hun code dienen te voorzien van spaties en tabs.

In het essay “Holy wars” wordt dit fenomeen tegen het licht gehouden aan de hand van diverse voorbeelden (bijvoorbeeld de rivaliteit tussen text editors Vim en emacs). Wat zijn de effecten van “holy wars” op het gebied van Free/Open Source software ontwikkelingen en zijn dergelijke twisten uiteindelijk van toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van software? Tenslotte wordt er gekeken naar hoe het fenomeen van een “holy war” ingezet kan worden als reclamestrategie, door te kijken naar de tak van marketing die bekend geworden is als “Evangelism marketing” en in de praktijk gebruikt wordt door bedrijven als Apple en Microsoft.

Downloaden:
Essay als PDF-bestand

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Marc de Bruijn