“Glass, Concrete & Stone” is, buiten muziek van David Byrne, een prototype voor een online spel waarin spelers zich kunnen begeven in de wereld van de vier belangrijkste Nederlandse woonvormen, zoals de VINEX-wijk en Carel Weebers “Wilde Wonen”.

Spelers kunnen in “Glass, Concrete & Stone” zelf een huis bouwen en dit op de virtuele huizenmarkt in het spel verkopen. Tevens is het mogelijk om in één van de vier wijken, die elk een Nederlandse woonvorm symboliseert, te wonen.

De economische kant van het spel – huizen verhandelen, verhuren, etc. – wordt aangevuld met tweewekelijkse scenario”s die ten doel hebben om de sociale structuren en machtsrelaties in de wijk te beïnvloeden of te verstoren. Iedere afzonderlijke wijk zal anders reageren op de scenario’s die worden losgelaten binnen het spel. Een gesloten gemeenschap zal bijvoorbeeld meer moeite hebben met zich aan te passen aan een nieuw te bouwen asielzoekerscentrum aan de rand van de wijk.
De resultaten van deze tweewekelijkse simulaties kunnen interessant materiaal opleveren voor woningbezitters, architecten of mensen die anderszins betrokken zijn bij de problematiek binnen de Nederlandse huizenmarkt.

Samen met Dennis Kaspori (The Maze Corporation) wordt gekeken naar de mogelijke subsidiëring en realisatie van “Glass, Concrete & Stone”, als onderdeel van het “Wilde Wonen” initiatief.

Resultaat

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Marc de Bruijn