In opdracht van en in samenwerking met de uitgeverij Losse Veter hebben de ontwerpers van PUNTPIXEL het nieuwe hardloop en atletiek tijdschrift Losse Veter ontwikkeld en in de Nederlandse markt gezet.

Het eerste nummer verscheen in de eerste helft van september en is te verkrijgen via onder meer de grote supermarktketens (waaronder Albert Heijn), via kiosken (Bruna, AKO, Primera, et cetera) en middels een abonnement (Abonnementenland). Losse Veter moet concurreren met onder meer Runner’s World, Hardlopen en andere kleine, gratis bladen over hardlopen (Run2Day). De koers die Losse Veter inzet is wel een andere: het blad belicht meer de levensstijl van sporters en de achtergrond rondom het sporten en niet zozeer het al zo vaak beschreven cijfermatige en competitieve aspect. Sporthelden zijn net mensen en het blad is voor de loper met inhoud.

Het 100 pagina tellende magazine is op de markt gezet als een echt kwaliteitsblad, hetgeen niet alleen blijkt uit de artikelen en fotografie, maar ook uit het ontwerp en de afwerking (full colour, dik mat papier en gelijmd gebonden, met rug) van het tijdschrift. Er wordt gewerkt met een vast team van fotografen (Bas Beentjes, London Loy) en auteurs, aangevuld met wisselende columnisten.

Het ontwerp geeft ook blijk van de andere insteek die Losse Veter heeft gekozen voor de lancering van dit tijdschrift: het geheel oogt rustig – er is oog voor voldoende witruimte – en biedt veel plaats aan fotografie. De inhoud is op paginaniveau duidelijk gestructureerd middels de inzet van een zeer flexibel kolommensysteem en het geheel is gekoppeld aan thema’s, categorieën en een eenvoudig te lezen kleurcodering. Voor het ontwerp zijn Open source-lettertypes gebruikt uit de catalogus van Google, waaronder de Raleway (ontworpen door Matt McInerney) en de Neuton en de Playfair ontworpen door Claus Eggers Sørensen.

Vanaf het tweede nummer wordt er gewerkt met mooier en zwaarder (120 grams) papier en is het tijdschrift garenloos gelijmd en voorzien van een rug en is het pagina aantal toegenomen tot 120. Tevens is de oplage verhoogd naar 15.500 stuks per editie.

In september 2014 kwam het eerste nummer uit (gelanceerd oor en met de Belgische presentatrice Evy Gruyaert op de cover), in november van hetzelfde jaar het volgende waarin oud judoka Mark Huizinga op de voorkant prijkt. Medio begin januari 2015 verscheen LV #3 en inmiddels ligt nummer vier in de winkels met Thomas van der Plaetsen op de cover, begin mei kwam het vijfde nummer van Losse Veter alweer uit. Het zesde zomernummer van Losse Veter was een extra dik tijdschrift, van 24 pagina’s aan additionele inhoud voor de lange vakantie. Het zevende nummer met de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb en de radio-dj Paul Rabbering op de cover vormde de start van de tweede jaargang.

Eind 2018 / begin 2019 is het blad opnieuw door ons vormgegeven en is de titel op de markt gebracht als RunningNL Magazine, nadat de uitgeverij medio midden 2018 is overgenomen door het Belgische Golazo.

Resultaat

Meer weten over dit project?

Avatar photo
Neem contact op met Jorrit Sybesma