Als bureau zijn we vanaf 2005 met enige regelmaat betrokken bij diverse museale projecten. Variërend van het vervaardigen van kleinschalig educatief materiaal in de vorm van kijkwijzers, het realiseren van digitale zaalinteractives en iPad-applicaties tot het ontwikkelen van complete tentoonstellingsconcepten voor onder meer het Dordrechts Museum.

Museale context

Onze expertise echter, ligt bij de ontwikkeling van digitale toepassingen in een museale context. Daar hebben we dan ook ruimschoots ervaring mee; van het ontwerpen en de technisch realisatie van websites voor specifieke culturele evenementen tot de digitale ontsluiting van collecties, objecten en informatie op zaal, via handzame apparatuur in het museum of via het Internet.

Voorbeelden hiervan zijn onder meer de ontwikkeling van een zeer budgetvriendelijk en uiterst effectieve webapplicatie in Huis Van Gijn. Waarmee het voor bezoekers mogelijk is via iPads in de kamers van dit historische pand specifieke informatie in de vorm van rijke, multimediale-inhoud, waardoor de voorbije dynamiek in dit historische pand weer tot leven werd gewekt. De applicatie is geheel netwerk-gebaseerd en wordt draadloos gedistribueerd en via een centraal Content Management Systeem (CMS) kan de inhoud worden aangepast die lokaal via de iPads wordt ingeladen.

 

Tastbaarheid

Een breder toepasbare oplossing is de door ons ontwikkelde blader-applicatie. Wederom een web-gebaseerd programma, waarmee de gebruiker via een touchscreen of handzaam apparaat op een natuurgetrouwe wijze virtueel door gedigitaliseerde publicaties kan bladeren die normaal gesproken alleen achter glas, statisch opengeslagen in een vitrine te zien zijn. Digitale publicaties zijn door medewerkers van het museum zelf aan te maken en de webapplicatie is volledig te beheren via een CMS, waarmee bijvoorbeeld ook specifieke selecties van digitale objecten kunnen worden gemaakt voor bepaalde tentoonstellingen of evenementen.

 

Duurzame oplossingen

Daarnaast hebben we in de museale context ervaring met de ontwikkeling van zeer duurzame VR/panorama-applicaties op zaal. Het zijn web-gebaseerde software toepassingen die onderdeel vormen van een nieuwe permanente opstelling. Het permanente karakter van de installatie vraagt om specifieke vereisten als het gaat om de stabiliteit en betrouwbaarheid van de ontwikkelde software-toepassing ten einde de bezoekers van het museum en de gebruikers van de applicatie een prettige ervaring te bieden. Nu, maar ook over vijf tot zeven jaar en dat vraagt om een zeer doordacht interactie-ontwerp en tijdloze vormgeving zodat geheel op termijn niet een gedateerde aanblik biedt. Daarnaast hebben ook we zaal-software ontwikkeld die juist bestand moet zijn tegen extreme piekbelastingen in een relatief korte periode, voor een zogeheten blockbuster tentoonstelling over de kunstcollectie van Willem II in het Dordtse museum. Hiervoor zijn weer andere vereisten van belang, naast de gebruikelijke stabiliteit en het feit dat de webapplicatie hufter-proof moet zijn. Tussen al het ‘visuele geweld’ van de talloze objecten, informatiepanelen en schilderijen is het de kunst de vele duizenden bezoekers toch te interesseren en verleiden om de diepte in te duiken en gebruik te maken van software naast het bekijken van echte objecten binnen de tentoonstelling.

 

Recent zijn we door het Mariniersmuseum Rotterdam gevraagd mee te denken over de herontwikkeling van inrichting van de tentoonstellingsruimtes waarin hun vaste opstelling aandacht zou krijgen. Verder verlenen we onze medewerking aan museaal-culturele initiatieven als Night Shift. Dit zijn gratis te bezoeken culturele debatavonden, georganiseerd in het Nieuwe Instituut te Rotterdam door MUSE – mensen & musea, voor mensen die werken in de culturele sector in de brede zin en die geïnteresseerd zijn in de kritische verkenning van de relatie tussen culturele instellingen en hun (potentiële) publiek.

Samenwerken?

Een interessant projectvoorstel of idee, neem direct contact op met één van de partners van ons bureau.

Avatar photo
Jorrit Sybesma
Ontwerper
Marc de Bruijn
Ontwikkelaar